Kan je onderscheid maken tussen mensen die beter visueel of auditief leren?

beantwoord door Juraj Bevandic

Redactie, Vertaler: Sarah Schoch & Marina Boon, Marina Boon

Kort antwoord

Nee, leerstijl heeft geen invloed op leerresultaten.

Langer antwoord

Veel mensen hebben een favoriete manier om nieuwe informatie te leren – een persoonlijke leerstijl. Sommigen lezen graag of leren door inbeelden; anderen luisteren liever naar nieuwe informatie of leren door te doen. Het is dan ook niet raar dat mensen geloven dat ze beter leren wanneer nieuwe informatie wordt aangeleverd op de manier waaraan zij de voorkeur geven. Dit idee werd op de proef gesteld.

Experiment
Wetenschappers vroegen een grote groep studenten of ze beter leerden door naar nieuwe informatie te luisteren of deze te lezen. Vervolgens werden de studenten in twee groepen verdeeld en gevraagd te studeren voor een test. De ene groep kreeg studiemateriaal dat werd aangeboden op een manier die volgens de studenten het beste voor hen werkt, en de andere groep moest studeren op een manier waar zij niet de voorkeur voor hadden. Toen de resultaten binnenkwamen, was er echter geen verschil in de testprestaties!

Conclusie
Dit soort experimenten zijn meerdere keren herhaald in verschillende landen en voor verschillende onderwijsniveaus en onderwijsmethoden. Ze kwamen allemaal op hetzelfde resultaat uit: leerstijl heeft geen invloed op leerresultaten. Dus, hoewel je misschien meer van lezen houdt dan van luisteren, betekent dit niet dat je ook beter zult leren door te lezen.

Hersengebieden 
Hoewel je deze resultaten misschien verrassend vindt, is het gemakkelijker te begrijpen wanneer we kijken hoe leren en geheugen in de hersenen werken. Er zijn specifieke delen van onze hersenen die informatie van verschillende zintuigen (zoals zien, horen, ruiken en voelen) verwerken. Leren en geheugen ‘vinden’ in de hersenen is echter niet zo eenvoudig. Informatie van verschillende zintuigen wordt meestal gecombineerd om een langdurige herinnering te vormen. Herinneringen bestaan dus uit verbindingen tussen allerlei verschillende delen van de hersenen.

Wat maakt dan wel uit? 
Je vraagt je misschien nog steeds af: als leerstijlen niet werken, waarom hebben we dan nog steeds het gevoel dat we de voorkeur geven aan bepaalde leermethoden? Als het geen leerstijlen zijn, wat kan leerprestaties wèl beïnvloeden? Onderzoek heeft een aantal andere leerfactoren gevonden die van invloed zijn op leerresultaten: de persoonlijke motivatie van de student, interesse in het onderwerp, en de hoeveelheid voorkennis.

Meer lezen (Engels)
https://sci-hub.se/https://doi.org/10.1038/nrn3817
https://www.researchgate.net/publication/311760890_Stop_propagating_the_learning_styles_myth
https://www.researchgate.net/publication/270940278_Matching_Learning_Style_to_Instructional_Method_Effects_on_Comprehension
https://kids.frontiersin.org/articles/10.3389/frym.2020.00110